TEFLON VE KANSER

Teflon ve teflondan yapılmış mutfak eşyaları üzerinde geçen yıl, basında sağlığımızı ilgilendiren önemli haberler yayınlandı.Teflonun dünyaya yayılma merkezi olan Amerika’da patlak veren olaylar, birden bütün dünya basınında olduğu gibi bizim basında da yer aldı. Ancak pek çok ülke gerekli tedbirleri alırken, maalesef ülkemizde eski tas eski hamam teflonlu kap kacak ürünleri üretimine aynı hızla devam ediliyor. Tüketicilerimiz de tüketimine devam ediyor. Halbuki Amerika’da yapılan araştırmalar, Teflonun ana maddesi olan PTFE’nin toksik olduğunu ve kanser oluşturduğunu ortaya çıkardı. Bu yüzden Amerikada Teflon üreticisi Du Pont firmasına milyonlarca dolarlık tazminat davaları açılmış ve firma bu tazminatları ödemeye mahkum edilmiş.

Türkiye’ye Teflon PTFE boyasını ilk defa getiren Alex Kapudağ isimli şahsın imzası ile 28 Ocak 2006 da Sabah gazetesinde yayınlanan mektubu dikkatle ve ibretle okuyalım:

Sayın Kardeşim

Türkiye de ilk defa Teflon PTFE FDA approuved polymer boya maddesini ( Du Pont de Nemours S.A.) ( Teflon generik bir isim değil ticari bir isimdir) ithal ettim ve 20 seneden beri bu konu ile uğraştım. İlk defa Türkiye’de tesisin kuruluşunda bulundum ve konuyu gerek kimya açısından gerekse uygulama açısından çok iyi biliyorum.Hatta şahsıma ait yemek sanayinde kullanılan Teflon uygulama işi ile uğraşan fabrikayı kurdum. Ayrıyetten , İtalya’da bulunan bir çok büyük fabrikayı gezdim .Defalarca bu konuyu uzmanlarla konuştum ve her seferinde bu işin ne kadar tehlikeli olduğunu sonunda anladım.

Evet,kanaatimce bu hammaddenin insan sağlığı için zaralı olduğuna inanıyorum ve hatta bundan 5 sene önce bu sebepten dolayı bu işi bıraktım.

Ancak , bu maddenın ana hammaddesini Du Pont , Hoesct gibi devasa büyük dünya şirketleri imal ettikleri için ve çok büyük karlar olduğundan tüm hukuki yollara baş vurup , bir türlü hakkikatin ortaya cıkmasını ıstemezler. Bu devasa şirketlerin karları ve bütçeleri , her türlü legal korumayı satın alabilir veya en azından alınacak kararları uzatabildiği kadar uzatır. Tıpkı sigara üreticilerinin yaptığı gibi.

Alex Kapudag

Bu konuda bizi uyaran kardeşimizin mektubu ise şöyle:

Arkadaşlar,

Galiba şu Tefal konusunda da geç kalacağız….

Amerikada yaşayan bir arkadaşım 2010 senesine kadar bütün teflonlu ürünlerin piyasadan çekileceğini sonra da üretimin EPA http://www.epa.gov (ABD Çevre Komisyonu ) tarafından içindeki pfoa maddesinin % 95 azaltılarak yapılacağına karar verdiğini söyledi bana. Bu da teflonun yapışmaz niteliğini %95 yok etmesi demektir.

Tabii Dupont olaya karşı, ama en son 300 milyon dolar cezayı kuzu kuzu ödemiş nedense. Amerika da çelik tencereye inanılmaz bir dönüş yaşanıyormuş, Avrupa’da da bu çanlar çalmaya başlamış. Ama Türkiye tüketicisinin bu konuda pek haberi yok gibi. Sadece bir şey fark ettiniz mi bilmem ama marketlerde Tefal firması tava ve tencerelerinde acaip indirimler yapmaya başladı.

Bir de bence en düşündürücüsü Tefal in Türkiye’de açtığı kendi resmi sitesinden aldığım şu soru – cevap :

Kazayla kaplama parçası yutmak tehlikeli midir?

Kaplamalar normal kullanımda soyulmayacak biçimde tasarlanmıştır. TEFAL tencerelerinin yanlış kullanılması sonucu bir parçanın yutulması bir tehlike yaratmaz. Parçalar zehirli değildir (yapışmaz kaplama sağlığınıza zararlı değildir). Herhangi bir lif gibi kana karışmadan vücuttan dışarı atılır.

KAYNAK : http://www.tefal.com.tr/tefal/services/faqs.asp?category_id=100&dept_id=110

(Çaydan radyasyon, HIV li den AIDS kapmayan bir ecdadın çocuklarına Tefal firması da Amerikan standartlarını uygulamıyor tabii, kanser tehlikesi ABD vatandaşlarına geçerli olabilir ama bize değil ) Aynı site EPA’nın toksik olarak nitelendirdiği PTFE yi de zararsız diye nitelendiriyor zaten, ama biz Müslüman’lar Özeliz demiştim zaten…… )

Ben size bununla ilgili bir kaç ciddi yazı gönderiyorum ama zaten – teflon dangers – diye ararsanız insanı çok tedirgin edebilecek onlarca yorum bulabilirsiniz.

Ben kendi adıma çelik tencere ve tavalara döndüm.

GIDA RAPORU: Ne dersiniz biz de teflon tencere, tava ve benzeri eşyaları kullanmaktan vazgeçelim mi?

  1. faruk b.pasa
    Temmuz 19, 2007, 9:53 pm

    ben gectım bıle çok tesekkürler

  2. aysel
    Ağustos 2, 2007, 1:18 pm

    anlıyamadığım birşey var çizildiği zaman zararlı olduğunu biliyordum şok oldum artık teflon almıyacağım,

  3. hatice
    Ağustos 25, 2009, 3:14 pm

    amerikalılar yada farketmez türk olmayanların hepsi biz türklerin daima ileri yürümesini hedeflerimizde başarı katetmemizi çekebiliyorlar mı ve şunuda çok iyi biliyoruz türk aklı hiç kimsede yoktur ve buna inanarak diyorum ki önce sağlık haydi türkler

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: